Život fotbalisty
Fotbalová koncepce pro SK Dynamo ČB – PŘÍPRAVKY
Vypracoval: Mgr. Petr Požárek a Bc. Petr Čížek
Vypracoval: Mgr. Petr Požárek a Bc. Petr Čížek
Trenérské obsazení:
U6 – Lavička (A), Hosenöhrl (B, JU)
U7 – Požárek (A), Macoun, Mertl (B, JU)
U8 – Dohnal (C, JU), Korfová (C, JU)
U9 – Čížek (B, JU), Hosenöhrl (B, JU), Florian (B, JU)
U10 – Vančura (B), hráči Juniorky
U11 – Moravec (A), Lerch
U6 – Lavička (A), Hosenöhrl (B, JU)
U7 – Požárek (A), Macoun, Mertl (B, JU)
U8 – Dohnal (C, JU), Korfová (C, JU)
U9 – Čížek (B, JU), Hosenöhrl (B, JU), Florian (B, JU)
U10 – Vančura (B), hráči Juniorky
U11 – Moravec (A), Lerch
METODICKÝ ROZVOJ PŘÍPRAVEK
Individuální dovednosti, individuální technika a taktika, herní systémy
Dělení kategorií:
- trenéři by působili u jedné kategorie ve 4 - letém cyklu
U5 –U8, U9 – U12
- trenéři by působili u jedné kategorie ve 4 - letém cyklu
U5 –U8, U9 – U12
a) Mini-přípravky (U5, U6, U7) – 2 TJ (gymnastika/atletika + fotbal)
U7 ideální samostatná kategorie - zlomová kategorie mezi hraní her a fotbalem + zde se dá získat obrovský potenciál
b) Přípravky (U8, U9, U10, U11) – 3 TJ (gym/atlet + 2x fotbal)
Mini-přípravky (U5, U6, U7)
· U nejmladších budujeme vztah ke sportu a zejména k fotbalu: 7-8 letech nemusí umět hrát fotbal, jako hrají 12-ti letí. Má ho mít rád, pomožme mu!
· Individuální herní rozvoj = nezáleží tolik na „výsledku“, ale jak hraje, jak hraje každý hráč, jaké dělá pokroky!
· Pedagogika – učení se hrou, i běžná cvičení jdou „zabalit“ do hry.
· Význam hry (hraní si) – děti se učí a neví o tom, proto je hra geniální.
· Dbát na všestrannost pohybového rozvoje (spolupráce s rodiči), ale již od nejmenších i herní souvislosti = pěstování herního ducha /otevřené dovednosti
· Individuální odlišnosti = individuální úkoly, nebo odlišné nároky při stejných úkolech – nácvik dovedností – zkusíme pomalu a přesně, až pak rychleji.
· Zrušit kolečka na zahřátí, rozbít stereotypy v rozcvičce – rozcvička je zábava a hra.
· Upozorňujte na úspěšná řešení, nejen na chyby. Význam úspěšných pokusu, proč? Úspěšnost zvyšuje motivaci jít dál!
· Motivační typ mluvení s hráči „Kdo dokáže udělat tohle? Komu se povede nejvíce nožiček? Komu se to povede nejlépe?“ Otevřené otázky – nutit přemýšlet. Co uděláš, když chceš míč? Kam naběhneš? To je klučino!!!
· Příkazy a příliš instrukcí omezuje aktivitu!
· Individuálně položená otázka. „Martine! Koukni na mě! Viděl jsi někoho před brankou?“ Nehodnotím ho, ptám se ho, jak vnímá situaci. Tím, že na někoho křičím „přihraj“ ho nerozvíjím.
Cíle rozvíjení a trénování dětí:
· Rozvíjet všestranně a mít vždy cíl, co chci děti naučit.
· Počet utkání: U5 a U6 – pár do roka, U7 – 1x za 14 dní víkend + utkání v týdnu, U8 a výše dát alespoň 1 volný víkend za měsíc + utkání v týdnu
· Význam volna – psychické uvolnění a těšení se.
· Klučino a individuální rozvoj – spolupráce s rodiči na zdravém rozvoji.
· Informujme rodiče, co s dětmi děláme, proč a jak by nám mohli pomoci?
· Dbejte na chování při turnajích a utkáních, zapojte co nejvíce dětí do hry = více týmů na více hřištích! Domlouvejme se s ostatními trenéry kolik mají hráčů do hry – kolik hřišť postavíme. Děti chtějí především hrát, ne sedět na střídačce.
· Kondice u dětí(síla – rychlost – obratnost + rozhodování a herní kontext), vytrvalost herní formou.
Zásady kategorie přípravky pro efektivní průběh tréninku:
· Stanovit si, v čem hlavně chci při tréninku děti zlepšit!
· Doporučený čas tréninku U5 a U6 – 60min, U7 – 75min, U8 – U11 – 90min
· Úvodní zahřátí honičkami i s míčem, poprání se, technické dovednosti s míčem, obratností úkoly, přetahování – střídání druhů činností
· Soutěž rychlostní-rychlostně obratnostní
· Trénink ve skupinách – rozdělení dle kvality? Někdy ano, někdy ne. Vyváženost skupin? Když mám 14 – 16 hráčů: 2 skupiny, 15-18:3 skupiny
· 1. skupina hraje 1:1, 2:2 na více hřištích, 4:4 ukaž způsob koučování, ale ve hře se hráči rozhodují sami (trenér laik – nechá hrát a rozhodne pouze spory)
· 2. skupina cvičí a hraje se soupeřem (poziční hry, přečíslení útočníků, útoky 2:1, hra 1:1, koučování v herních situacích, míra aktivity bránění trenéra či rodiče. Hráče učíme bránit naplno – odebírat míč.
· 3. skupina rozvíjí individuální dovednosti – kopání, kličkování, přihrávky, zpracování – Coerverova škola, postupné zvyšování složitosti – individuální nároky
· Protažení základních zatěžovaných svalových skupin po tréninku (od U7 nabývá významu). Kdo odchází, udělá cvičení na zábradlí, uklidí pomůcky, předvede trenérovi či rodiči, kam si dosáhne v sedě rukama. Kdo dokáže dát hlavu na kolena? Atd.
· DĚTI BY V TOMHLE VĚKU MOHLY DOSTÁVAT DOMÁCÍ ÚKOLY – FUNGUJE TO: NA KONCI TRÉNINKU: “Hej kluci a teď domácí úkol na příští týden“ : tahle klička -> ukážeš pomalu -> rychle -> poté si to děti 3 minuty zkouší a jde se domů ….za týden kontrola kdo jak splnil úkol ;-)
Základní desatero kvalitního trenéra:
- Bavme se s hráči o tom, co dělají a proč, jedině když pochopí záměr cvičení, tak opravdu trénují.
- Samostatné rozhodování hráče = základ jeho sebevědomí! Při cvičení nuťme organizaci cvičení hráče myslet = rozhodovat se.
- Používejme hru 1:1, 2:2, 3:3, 4:4 ve všech přípravkových a žákovských kategorií jako nejúčinnější prostředek k naučení fotbalu. Přečíslením útočníků podporujeme rozvíjení dovedností ve hře.
- Zrušme zástupy! Místo jedné branky používejme 2, 3. Zrušme kolečka – lepší je manéž s míčem, nebo motivační pohybová hra.
- Síla – rychlost – obratnost je komplex, nechme hráče přelézat a podlézat překážky, přetahovat se, přeskakovat max. výšky, padat a vstávat, prát se (v rámci nastavených pravidel) Rozvoj rychlosti = soutěž
- Nepoužívejme statický strečink před tréninkem, je to zbytečné a kontraproduktivní. Dynamický strečink před / statický po tréninku.
- Utkání je pro trenéry dětských kategorií součástí tréninkového procesu, nikoliv vrcholem, který je potřeba za každou cenu zdolat.
- Netrestejme hráče za něco, co se teprve učí – např. nedáš gól – jdeš dělat kliky. Když se nesnaží, dejme jim vybrat, zda chtějí raději běhat nebo hrát s míčem. Přemýšlejme však, proč se nesnaží? Nenudí se?
- Zkusme své trenérské metody mezi s sebou stále diskutovat. Je to nejlepší cesta, jak nezkostnatět v přesvědčení, že to děláme dobře.
- Úsměv a pozitivní atmosféra rozvíjí lépe než křik a dusno!!!
Náplň:
- Zaměřit se na prohlubování především odhadu letícího míče (letící a skákavý míč)
- Jakákoliv průpravná hra s maximálně 8 hráči (max. 4/4 – nejlépe 2/2 nebo 3/3)
- Rozvíjet především pohybové schopnosti:
o Obratnostně koordinační schopnost
o Reakční a frekvenční rychlost
o Kinesteticko diferenciační schopnost
o Dále: schopnost rytmičnosti a rovnováhy
Přípravky (U8, U9, U10, U11)
Hlavním cílem mužstev od 7 do 11 let je především rozvoj individuálních technických dovedností s míčem v závislosti na základní principy individuální taktiky hráče a nadále prohlubovat všestranný pohybový základ.
Cíl kategorie přípravek (U8, U9, U10, U11):
- S ohledem na hlavní cíl této kategorie připravit a vytipovat nejšikovnější hráče v okresu České Budějovice pro daný ročník.
- Apeluji na zlepšenou komunikaci s rodiči
Zásady kategorie přípravek (U8, U9, U10, U11):
- Pracovat ve skupinách (dvojčlenných, tříčlenných)
- Musí reagovat na vizuální podněty
- Podstatnou část tréninku řešit formou průpravných her (modelovaných her s maximálním počtem 3-4 hráčů) z hlediska metodicko-organizačních forem. Při nácviku základních specifických dovedností velkou měrou zapojovat také herní cvičení (pasivní obránce) tak, aby od útlého věku nacvičoval pod určitým časo-prostorovým (velmi malým) tlakem.
- Nerozlišovat náplň tréninku z hlediska organizační forem (přípravné, hlavní, přechodné období) = základem tréninku je nestále rozvoj pohybových dovedností (individuálních dovedností) a to jak na hřišti, tak i v tělocvičně
- Komunikace s dětmi vždy pozitivní, hovořit k dětem stručně, srozumitelně a jednoduše (vyvarovat se pojmům z vrcholového fotbalu – např. těžiště hry atd.)
- Při hrách neustále slovním doprovodem povzbudit a pochválit.
- Nepoužívat mezi hráči číselné či jiné hodnocení (známkování), nicméně jejich výkon vždy individuálně hodnotit (bodování v týmu + závody = bod pro tebe atd.)
- Při jednotlivých průpravných cvičení a herních cvičení vytvářet úkoly i směrem zpět do zástupu (využít pro rozvoj obratnosti (kotoul vpřed, kotoul letmo, stoj na rukou,…) či specifické techniky s míčem (slalom, žonglování, časovaná přihrávka,…)
- Pravidelně střídat brankáře i do hry v poli (brankář může chytat jen ½ zápasu, druhou musí hrát) – na konci U7 mít dva - tři borce, kteří budou umět chytat
Náplň přípravek (U8, U9, U10, U11):
- Stále zdokonalovat odhad letícího míče (letící a skákavý míč)
- Jakákoliv průpravná hra s maximálně 10 hráči (do U9 max. 2/2, do U11 max. 4/4)
- Rozvíjet především pohybové schopnosti:
o Obratnostně koordinační schopnost
o Reakční a frekvenční rychlost
o Rytmičnost
o Rovnováha
o Rychlostně silovou s.
o Akční rychlost
o Pohyblivost
o Orientaci v prostoru
o Dále: aerobní vytrvalost pouze specifickou formou - HRY!!!
- dbát na komunikaci hráčů při hře
- tréninky – hra hlavou (5-10 min)
Herní činnosti jednotlivce a jejich detaily přípravek (U8, U9, U10, U11):
Útočné:
Výběr místa odpoutání se od soupeře (klamný pohyb)
Zpracování co nejrychleji dostat míč na zem (ne hlavou, ne zespoda), učit zpracovat míč do protipohybu, zpracovávat míč do pohybu
Vedení a obcházení používat klamné pohyby (umět přenášet těžiště těla nad míčem)
Přihrávka prudká přihrávka (přesnost přihrávky nesmí zastínit tvrdost – rozvoj citu na míč)
Střelba správné postavení, chtít dát gól a trénovat i skákavé míč a zakončení hlavou
Obranné:
Obsazení hráče s míčem chtít získat míč, nebát se soupeře
Obsazení hráče bez míče ---- neřešit / nehlídat osobně, nýbrž spontánně – jen aby věděl kde má protihráče/
Obsazení prostoru ---- neřešit
Odebírání míče umět hrát tělem (nechtít získat míč nohou, ale umět včas dát své tělo mezi soupeře a míč). Od U10 nenásilnou formou (nevysvětlovat – pouze připraveným cvičením) učit správnému obrannému postavení (bokem k hráči)
Herní systémy přípravek (U8, U9, U10, U11):
- po ztrátě míče u hráčů podpořit myšlenku chtít jej ihned získat zpět - při ztrátě míče zhuštění prostoru
- při získání se snažit hrát směrem dopředu (přechodová fáze) – získání míče = roztáhnout hru (postavení)
Rozestavení mužstva přípravek (U8, U9, U10, U11):
- orientace v prostoru
- umět hrát na postu brankáře, obránce a útočníka
Zkušenosti, inspirace a zakomponování pozitivních věcí do Českého fotbalu:
1) Sydney FC (8 měsíců)
2) Fulhem FC (1 týden) + Chelsea FC (1 den)
3) Tel Aviv + Natanja (1 týden)
4) Seminář FC Barcelona v Sydney (2 dni)
5) Seminář Dynamo Záhřeb (3 dni v Maďarsku)
6) 14 let v Dynamu (hráč v mládežnických kategorií)
7) 3 roky v SK Slavia Praha (trenér)
8) 5 let v SK Dynamo České Budějovice (trenér)
1) Sydney FC (8 měsíců)
2) Fulhem FC (1 týden) + Chelsea FC (1 den)
3) Tel Aviv + Natanja (1 týden)
4) Seminář FC Barcelona v Sydney (2 dni)
5) Seminář Dynamo Záhřeb (3 dni v Maďarsku)
6) 14 let v Dynamu (hráč v mládežnických kategorií)
7) 3 roky v SK Slavia Praha (trenér)
8) 5 let v SK Dynamo České Budějovice (trenér)
- Čerpejme z vlastních řad, ale nebraňme se nové spolupráci…
- Trénujme ÚČELNĚ, ODBORNĚ, ZDRAVĚ ………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Trénujme ÚČELNĚ, ODBORNĚ, ZDRAVĚ ………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Trenérské obsazení:
- měli by mít základy z pedagogiky, psychologie a lidského těla (anatomie, fyziologie, biomechanika)
- motivaci učit se poznávat nové
- spolupracovat a plnit klubové úkoly
- ideální model “učitel + trenér“
- každý trenér je ješitný, ale měl by se podřídit společnému cíli
- měli by mít základy z pedagogiky, psychologie a lidského těla (anatomie, fyziologie, biomechanika)
- motivaci učit se poznávat nové
- spolupracovat a plnit klubové úkoly
- ideální model “učitel + trenér“
- každý trenér je ješitný, ale měl by se podřídit společnému cíli
- vybudování nového trenérského týmu formou studentů, rodičů - koncept tréninku -> naučte se ho za týden ho předvedete -> platí pro všechny i viz. Richard, Čížek, Hose….+ tatínci atd…. -> po týdnu přezkoušení -> výběr z toho všeho cca 5-7 trenérů, kteří budou fungovat po celý rok jako asistenti …těch zkušených a budou se učit nové a nové věci od zkušených + působení jako hlavní trenéři u těch nejmenších kategorii
Realizační tým:
· Fyzioterapeut – Mgr. Zuzka Hloušková
· Výživový expert – MUDr. Jan Pirnos
· Kondiční a rekondiční trenér – Mgr. Petr Požárek
· Gymnastický trenér – Bc. Petr Čížek + kluci z JU (zde by mělo být jasně dané př. U5 – kotouly, U8 – přemety)
· Psychologický trénink – Požárek
- Oficiální spolupráce s Jihočeskou univerzitou
- Spolupráce s Kanadským klubem – výměna trenérských zkušeností, jazykové zkušenosti
- Možná stáž v klubu Fulhem FC
- Spolupráce s Kanadským klubem – výměna trenérských zkušeností, jazykové zkušenosti
- Možná stáž v klubu Fulhem FC